Sista dagen i Wellington

Det här är väl troligtvis min sista dag i Wellington för den här gången i NZ. Började med att gå till marknaden och köpa massa frukt eftersom vi planerar att göra fruktsallad ikväll. Efter en joggingtur, dusch och lunch tog vi en tur på stan och sedan har vi mest tagit det lugnt, ätit middag nu och ska snart göra fruktsallad. Jag älskar marknader med frukt och grönt när man kan gå runt och bara titta, ännu bättre när man kan köpa. Ikväll ska jag sova tidigt eftersom jag ska med färjan till Picton imorgon bitti.

Te papa museum igen

Idag började jag dagen med en joggingtur i mina nya joggingskor och flyttade även bilen närmare boendet. Efter frukost tog vi oss ner till cable car och åkte upp till botanic garden, en promenad ner till stan genom garden och sedan var det dags för mitt tredje besök på Te papa museum. Innan vi gick dit varnade Siola mig att hon ibkand blir otroligt trött på museum och bara kollar bilderna istället för att läsa. Mycket bra tyckte jag så vi spenderade ca en halvtimma där innan vi gick tillbaka till boendet. Spenderade eftermiddagen i sofforna, kollade på tv och satt med våra datorer. Ännu en gång konstaterade vi att vi båda är bra resesällskap, ingen press på att göra en massa. Har nu ätit middag och kollar på rugby eftersom all blacks spelr mot australien. Senare ska vi troligtvis gå ut eftersom vi fortfarande är unga, i alla fall jag, och jag skulle vilja träffa Linnea som var på samma orientation program som mig i januari.

Wellington

Tillbaka i Wellington igen, blir kvar här tills på måndag så riktigt långt besök den här gången. Imorse började vi dagen med lite gratis internet på Wanganui i-site. Åkte sedan ut till havet och kollade på svart sandstrand. Eftersom Siola filmar det mesta av sina resor och sätter ihop filmer om sina besök i olika länder är det ju kul för henne att få lite olika natur. Kan påpeka att hennes filmer är otroligt bra dessutom. Körde sedan ner till Wellington och var här rumnt halv 2. Började med att parkera bilen och gå tillbaka eftersom gratisparkeringen är ca en halvtimma bort. Blev sedan lite lunch och en promenad på stan, lite glass vid waterfront och jag köpte ett par nya joggingskor. Tre par nike-skor ligger nu i baksätet av bilen. Kvällen ska spenderas med boendets gratis wifi och pineapple lumps. Kan ju inte bli annat än bra.

100 dagar

Sitter på biblioteket i Wanganui med en halvtimmas fritt internet och det är snart slut. Har idag kört genom Tongariro. Om 100 dagar är jag hemma i Sverige, helt sjukt! Speciellt eftersom jag lämnar NZ om lite över 50 dagar trots att det känns som att jag kom hit för bara några veckor sedan och samtidigt känns det som jag har varit här jättelänge. Mycket konstigt.

Rarotonga

Tänkte nu skriva lite om mina 12 dagar på Rarotonga. Började med att jag bodde 5 nätter på Rarotonga backpackers, otroligt bra ställe, roliga människor och avslappnad atmosfär. Bodde sedan 5 nätter på Vara's beach house i Muri, också bra ställe men inte som det första så de sista 3 nätterna var jag tillbaka på Raro backpackers. Raro är verkligen en paradisö med vita stränder, palmer och turkost vatten, helt underbart. Tar mindre än en timma att åka runt hela ön trots att hastighetsbegränsningen är 50 km/h. Tänkte sammanfatta vad jag gjort de här dagarna: snorklat, ätit massor frukt och färsk kokosnöt, gått ut och sprungit, lärt känna nytt folk, gjort chapati ett antal gånger, gått promenader på stranden, tagit massor bilder som så småningom kommer hamna på facebook, gått ut och dansat om än en aning motvilligt, simmat, ätit pasta till middag nästan varje dag, åkt moped runt ön ett antal varv och stannat på massa fina ställen, sett valar hoppa och leka i vattnet, legat i solen och läst böcker, varit på bbq, umgåtts med folk från alla världens hörn osv osv. Nu är jag tillbaka i Auckland och imorgon börjar jag köra nedåt mot Invercargill. En av tjejerna på Raro backpackers är på jorden runt resa och har nu två veckor i nz så hon kommer åka med ned till Wellington och sedan flyga tillbaka när jag åker över sundet till sydön. Blir roligt att slippa vara själv en del av vägen.

Nordön

Nu har jag inte skrivit på länge, jag hoppas jag inte tappat min läsare. När vi lämnade Wellington åkte vi till Palmerston North och bodde där en natt. Gick på rugbymusem, lite trött på museum men man fick i alla fall spela lite rugby så jag och mamma hade roligt. Vi har också hunnit med att åka igenom Tongariro national park, Rotorua och Tauranga. Igår kväll åkte vi upp norr om Auckland och där lämnade jag mamma och pappa i rygga händer hos ett par som har ett bed and breakfast där. Idag ska de åka ut på någon ö nordöst om Auckland och skåda fågel. Själv körde jag tillbaka in i Auckland och letade mig fram till mitt boende och idag skiner solen så får väl gå omkring och turista i Auckland. Ikväll och imorgon är Emelie troligtvis ledig och kan umgås med mig.

Auckland

Varit några dagar i Auckland nu. Fredag gick jag runt en hel del och kollade på storstaden som faktiskt inte är så värst stor. Tog mig tid att gå ut och springa och tvätta lite kläder innan jag på kvällen åkte hem till Emelie eftersom hon satt barnvakt fredag kväll. Kul att träffa henne igen! I lördags åkte jag med Emelies familj på lunch, massa olika kinesisk mat och jag lärde mig äta med pinnar, sort of. Åkte med Emelie och skulle köpa skor men fanns inte min storlek så då blir man ju lite ledsen när man kört genom halva stan. På kvällen gick vi till Skyp tower och åt i den snurrande restaurangen. På 56 minuter har man snurrat ett varv och sett hela Auckland. Söndag åkte jag med mor och far och Emelie och kollade på två små stränder väster om Auckland. Just nu äts det frukost och planerna för dagen ska snart göras. Mamma och pappa har ju bara två dagar kvar här.