Hem igen......

Har nu suttit på Singapore flygplats i några timmar. Sabina flyger snart och jag flyger om ca 5 timmar. Då väntar 14 timmar till Lomdon och sedan en kort flygresa till Stockholm. Kan inte riktigt förstå att jag kommer vara hemma i Sverige imorgon. Är då 327 dagar sedan jag lämnade. Och ca 460 dagar sedan jag såg Nina!

Har under resan i tur och ordning besökt flyplatser i Stockholm, London, Bangkok, Sydney, Auckland, Christchurch, Invercargill, Invercargill, Wellington, Auckland, Christchurch, Invercargill, Invercargill(endast för upplockning), Auckland, Rarotonga, Rarotonga, Auckland, Dunedin(endast för upplockning), Queenstown, Auckland, Auckland, Singapore, Hanoi, Peking, Singapore, Singapore och snart London och Stockholm igen. Har hunnit med att jobba 6 månader, spela fotboll, träffa massor nytt folk, åka runt nästan hela NZ med mamma och pappa, solat och badat två veckor med alla roliga jag träffade på Raro, spenderat två veckor i Vietnam, tre och en halv veckor i Kina och fem dagar i Singapore med Sabina. Har lärt mig otroligt mycket och sett hur Sala ser ut på andra sidan jorden.

Har haft hemlängtan i en dag och önskar nu att jag inte behövde åka hem. Trots att man kanske kunde hamnat på ett roligare ställe än Invercargill har jag haft fruktansvärt kul och njutit något otroligt av min tid på resande fot. Alla au pairer jag känner har haft något problem med sin familj och så även jag men alla roliga minnen man har gör det helt klart värt det. Som den dagen det var soligt och fint och jag tog med Aiden och Morgan på promenad i vagnen men de valde att gå själva och lyssnade på alla instruktioner jag gav dem. Eller första gången de förstod att "two" är mer än "one" och efter det bara ville ha "two" av allting. Eller när Morgan spolade ned Thomas the tank engine i toaletten och han aldrig återfanns. Eller alla torsdagar i Cornerstone church med Rachel och Adelina och deras barn.

Finns så otroligt mycket som har varit bra med mitt jobb och jag skulle inte ändra något även om jag kunde. Över 5500 timmar jag har sammanlagt spenderat med de där barnen och jag saknar dem otroligt mycket bara av att skriva det här. Sista gången jag var där och sa att jag skulle åka på en lång resa sa de "me come, mocki long trip!". Förklarade då att de inte kunde följa med men de kunde hälsa på i Sverige efter "lots of long sleeps" varpå de sa "no long sleep! Me come Sweden now!". Hur sött som helst, gjorde det svårt att lämna dem. Nu när jag sitter på flygplatsen med biljett hela vägen till Sverige börjar jag förstå att jag faktiskt inte ska tillbaka dit och det är bäst jag slutar skriva innan jag börjar gråta.

Häftig utsikt från lyxhotell

Onsdagen spenderades på Orchard road, den seriösa shoppinggatan här i Singapore. På grund av att ingen av oss vill ta ut mer pengar eller använda kortet mer än nödvändigt var det med begränsad budget vi gjorde några små inköp. Kul att bara gå omkring och kolla på alla gigantiska shoppingcentrum och butiker. Allt från 50 kronors klänningar till exklusiva märkesbutiker, dock inte i samma centrum så gäller att välja sina strider. Efter lite shopping som lämnade oss utan lunchpengar åkte vi tillbaka hem för lunch på rummet, yoghurt och flingor vill säga.

På kvällen gick vi ner till Marina bay och åkte upp till utsiktsplatsen högst uppe på Marina bay sands hotel. Otroligt lyxigt hotell med restauranger och pool på taket, dock kom ju inte vi åt dessa faciliteter. Folk som badar i poolen halv 10 på kvällen eftersom det fortfarande är fruktansvärt varmt. Häftig utsikt var det i alla fall från där vi var, mörkt och massor lampor som lyste överallt. Man ser så himla mycket där uppifrån.

Gick hem genom staden, känns tryggt att gå i den här staden på natten, inga problem alls liksom. Idag gick vi än en gång ner mot Marina bay och förbi hotellet till parken som ligger vid kusten där nere. Gick upp på ett hus där som liksom har gräsmatta på taket och satt i solen lite, åt en liten picknick innan vi fortsatte gå. Jättefin park med vatten, broar, växter och massa fint. Ikväll ska vi efter middagen kolla lite på Chinatown nattmarknad eftersom vi ändå bor ca 30 meter ifrån där den börjar. Kanske kan göra slut på mina sista kinesiska pengar där, vem vet.

Bästa zoo!

Idag åkte vi till Singapore Zoo. Väldigt enkelt att ta sig dit, tunnelbana, byta till en annan tunnelbana, byta till buss, åka till slutstationen. Kostar bara runt 20 kr också. Sedan runt 110 kr för att gå in på zoot. Hemskt fint zoo är det, burar är byggda så att djuren ska ha mycket plats och inte riktigt se avgränsningar och sådant. Vissa djur går tillsammans som de gör i det vilda, giraffer och zebror till exempel. I en krokodilinhägnad går man på en bro eller terassliknande grej och kollar ner på dem så de har sitt egna liv där.

Orangutangerna har den bästa buren. Den är inte jättestor, består av en ö med träd, gräs, stenar och lite små kojor åt dem. Men från träden går rep och stockar åt alla håll till träd utanför inhägnaden så de kan klättra omkring över besökarna mellan träden. På de träd som är utanför inhägnaden finns elektriskt stängsel ganska högt upp, så de kommer inte ner nära marken och de rep och sånt som är där är också för högt upp för att de ska kunna ta sig ner till besökarna. Kollade på en föreställning också, var väldigt bra, handlade om en man som ville hugga ner regnskogen och bygga köpcentrum och så var det djuren och lite människor som fick honom att ändra sig. Fint budskap till folk liksom. Bästa zoot jag varit på helt klart, inte alltför dyrt heller, vi åt en rejäl lunch där för ca 50 kr och köpte glass för 15 kr så ingen fara alls.

Ikväll behöver vi alltså inte äta utan köper något i mataffären istället för att lägga pengar på mat ännu en gång idag. Gäller att spara när man reser en lång tid. Bara några dagar kvar tills jag åker hem nu, känns så konstigt.

Många kulturer

Glömde helt bort att skriva blogg igår ju. Vi tog det lugnt på morgonen, är fruktansvört varmt här så man orkar inte vara ute hela dagen. Gick ner till hamnen och gick runt Marina Bay, otroligt fint är det där nere, massor nya hus men växlighet och grönt överallt också. Gick upp utmed Singapore river och tillbaka hem. Åkte till Little India på kvällen och gick runt ett tag innan vi åt middag där. När vi kom tillbaka hit till Chinatown där vi bor gick vi lite på gatorna här. Så coolt här i Singapore, massor olika nationaliteter och språk omkring oss. Sen här i Chinatown har de nattmarknad på kvällarna, massor med billiga grejer säljs, känns som Kina eller Vietnam. I Little India finns också massor små butiker med billigt skräp. Men ner mot vattnet där alla nya, stora byggnader finns är det massor dyrare butiker. Det är i alla fall hälftigt hur mycket olika kulturer och annat som blandas här

Flyg till Singapore

Nu ska vi se, hur var det nu. Igår sa vi hejdå till vackra Peking för den här gången. Vi gick upp, åt frukost, duschade, tog en promenad, packade det sista och gick till tunnelbanan med våra stora tunga väskor. Tog airport express ut till flygplatsen och checkade in. Hade mycket tid till övers så åt lite och gick omkring på Peking flygplats. Lyfte från Peking 16.20 och landade i Kunming cirka 3 timmar senare. Där hämtade vi ut bagaget och checkade in det igen. Lämnade Kunming klockan 22 och landade klockan 02.00 natten till söndag i Singapore. Eftersom vi inte hade bokat något hotell natten till söndag stannade vi på flygplatsen där det i alla fall finns gratis internet tills klockan var runt 7. Tog då tunnelbanan eller deras metro till Chinatown och gick de få minutrarna till Econ Inn där vi skulle bo. Eftersom vi var här alldeles för tidigt lämnade vi väskorna och gick en promenad men insåg att vi var alldeles för trötta och varma så gick tillbaka till hotellet. De fixade ett rum åt oss rätt snabbt, gav oss ett annat än det som var tänkt från början och nu har vi duschar, Sabina sover djupt och jag ska snart vila lite så kanske vi orkar gå utanför dörren ikväll i alla fall för att äta lite. Det är så fruktansvärt varmt här, runt 26 på natten och runt 32-33 på dagen så man orkar inte vara ute så mycket som man skulle önska, det är ju en fuktig värme liksom. Men ska bli kul att se Singapore även om jag tror att fem dagar är ganska lagom här.

Packa väska

Idag har det varit lite kallare här i Peking än senaste dagarna men ändå soligt och blå himmel. Vi har ägnat stor del av dagen till att planera vårt packande och packa väskorna. På flyget mellan Peking och Singapore får vi ha 20 kg incheckat bagage plus 7 kg carry on samt ett personal item. Min väska väger nu 19.41 kg och den andra 6.25 kg. Mitt personal item, min lilla ryggsäck, kommer vara full med fika och böcker och sånt som inte fick plats i de andra väskorna. Har i alla fall planerat lite så slipper packa upp stora ryggsäcken alls i Singapore vilket är rätt skönt. Innan vi packade gick vi en stund i det fina vädret på en gata full med små butiker, restauranger och barer. Massor kineser som tog kort på allt och åt alla möjliga konstiga sorters mat på spett, i papper, i bröd och och koppar. Efter det hårda träningspasset det blev att packa väskan ska vi snart gå och äta middag och köpa fika till morgondagen. Imorgon checkar vi ut och flyger till Singapore.

Silk market

Idag har vi varit på silk market, andra gången och vår sista marknad här i Peking. Behövde ju göra slut på lite pengar. Blev några par "converse", lite tjocktröjor, en väska och lite sånt. Trötta kom vi tillbaka till hotellet, nu återstår bara problemet med att få plats med allt i väskan men det får bli morgondagens problem. Ska snart iväg och köpa lite middag, brödbitar och sånt. Imorgon är sista dagen i Peking, tiden har gått väldigt fort och vi har gjort massor kul!

Lama temple och bio

Eftersom vi kikade på cl igår natt sov vi våldigt länge imorse och kom alltså iväg härifrån rätt sent efter träning och frukost. Gick till Lama temple som inte ligger så värst långt borta. Väldigt stort tempel och massor människor som tänder rökelser, är liksom rökelsedoft och rök över hela området. Finns en jättestor Buddahstaty där också, 18 meter hög. Tillverkad av ett och samma träd som det tog tre år för dem att ta från Nepal hit till Peking sen karvade de ut figuren och sedan byggde de byggnaden runt, lite småhäftigt. Efter detta tog vi tunnelbanan till en biograf och frågade om de hade några filmer på engelska, den enda de hade var rise of the guardians så den kollade vi på, rätt rolig faktiskt tyckte vi med lite udda humor. Trots att klockan var 7 på kvällen när vi kom hem var det inte kallt idag heller, och då gick jag omkring i jeans och tröja. Köpte lite goda mandariner och bröd med köttfärs i på vägen hem så fick oss en middag också.

Ritan park och Chaoyang theatre

Efter morgonens träning, dusch och frukost åkte vi till Ritan park. Väldigt mysig park med små broar, kullar och dammar. Fint väder även idag så vi gick runt där ett tag. Även igår var det fint väder, sol och runt 10 grader så skönt att bara gå omkring. Nära parken finns även en hel del stora, nybyggda hus så lite coolt att kolla på dem också. Blev en sen lunch på eftermiddagen och sedan Chaoyang theatre för att kolla på akrobatuppvisning. Otroligt duktiga var de, typ stapla massa stolar på varandra på en ställning och stå på händer och sånt på dem och kasta flickor mellan sig och fånga dem. Själv tyckte jag det såg välsigt läskigt ut, speciellt när de gjorde saker högt upp i luften då får det ju inte gå fel liksom. Men jättekul att kolla i alla fall. Nu ska vi nog snart sova eftersom vi ska upp inatt och kolla på champions league. Bara tre dagar kvar här i Peking, tiden går så sjukt fort och det finns nog massor att se som vi missat men jag är supernöjd med allt vi gjort och sett.Ritan park och Chaoyang theatre

Xidan

Idag vaknade vi sent, båda lika chockade av att klockan var nästan 10. Efter joggintur åkte vi till Xidan, shoppingområde där mycket kinesiska ungdomar shoppar. Finns här en hel del marknader och sånt billigt men även "normala" affärer som H&M, Zara, adidas och nike. I Joy City som är ett väldigt stort mall hittade vi en restaurang och åt frukost, klockan halv 2. Gick även lite vilse där då vi skulle ta rulltrappan upp en våning men gick på fel rulltrappa och åkte från våning 1 till 6, var dock inte högst upp eftersom den gigantiska byggnaden har 10 våningar. Gick till en hiss när vi letade efter rulltrappa ner och åkte till våning 3 men det visade sig vara fel så fick leta vidare efter rulltrappa och kom till slut ner till våning 2. Efter att ha gått gatan upp gick vi runt en liten sjö, förbi förbjudna staden och NCPA och tillbaka hem. Ikväll ska vi äte på vår favoritrestaurang vilket betyder bland annat dumplings, nudlar och vårrullar.

Temple of Heaven

Blev ingen pekinganka igår, vi insåg att vi hellre äter mat vi vet att vi gillar. Gick till en indisk restaurang och jag åt supergod kyckling med ris. Idag åkte vi till Temple of Heaven, i alla dessa parker och tempel osv betalar vi bara inträde i parken, inte för att gå in i alla små tempel och sånt. Vi har insett att de alla ser likadana ut inuti så vi nöjer oss med att se dem från utsidan. Efter Temple of Heaven gick vi till natural history museum och kollade på lite uppstoppade djur och liknande, allt är på kinesiska på museerna utom några rubriker så man kan mest kolla på bilder. Till middag åt jag idag ett riktigt gott litet stekt degknyte för tre kronor, som hittat, man kan köpa jättebillig och god mat i gathörnen här. Dock börjar dessa veckor i Peking kännas i fötterna måste jag säga, blir otroligt trött av att gå eftersom det är så stort och långt överallt.

Olympic centre

Idag var det än en gång fint väder såefter joggingturen på morgonen åkte vi till olympic centre. De använder inte os-arenan från 2008 och den bara står där för turister att titta på och betala för att gå in i, samma med simarenan. Gick runt ett tag innan vi åt lunch i det shoppincentrum som byggdes där inför os och innehåller restauranger för alla smaker. Gick sedan vidare till olympic forest park, hur stor park som helst där vi gick runt ett bra tag. Massor med folk där som cyklade, sprang och gick runt i solskenet. Folk som flög drake, spelade badminton och lekte lekar. Jättehärligt ställe! Ska ikväll iväg och titta på en restaurang som har pekinganka på menyn. Får se om vi vågar oss på att prova, kanske blir avskräckta om de har bilder på menyn.

Sommarpalatset

Jättefint väder idag, eller varmare än det varit eftersom det var molnigt över natten. Efter joggintur och frukost köpte vi lite fika och åkte till Sommarpalatset. Jättefint var det där, alldeles lugnt och stilla, stor sjö och massor träd. Gick omkring en stund, tog massa bilder och kollade på allt fint. Häftiga broar fanns det där, jättehöga och branta så blev ju typ höjdrädd av att gå upp på dem. Efter en stund satt vi oss på några stenar vid vattnet och fikade i solen. Gick lite till efter fikat, runt en del av sjön så vi kom ut på samma ställe som vi gick in på. Tog tunnelbanan tillbaka och köpte lite lunch, Sabina tog tunnbröd fyllt med kött, typ köttfärs och jag köpte nögon brödgrej med något grönt i, smakade inte så gott så hon fick den också. Men lite brödbitar blev det i alla fall. Kul att prova på maten i gathörnen här, speciellt när allt kostar under 10 kr. Brödgrejen jag köpte kostade nämligen 1 kr. Har börjat bli mörkt och kallt tidigt på kvällarna så när vi kommer tillbaka med tunnelbanan runt 4 är det alltid lite dunkelt och väldigt kyligt, som en svensk höst liksom.

Pearl Market

Tog oss idag till ännu en marknad, denna gång Pearl market. Fanns även här en hel del kläder, skor, väskor, smycken och annat smått och gott. Blev en del inköp även om vi köper mindre (till storleken alltså) grejer nu när vi insett att väskorna kanske börjar bli fulla. Idag var det ganska varmt men lite molningt, har annars varit fin blå himmel senaste dagarna, riktigt skönt höstväder. Vi gick en bit när vi skulle tillbaka hem, så fort man går på en gata man inte gått på förut är det ju lite kul, man ser så mycket nytt och spännande. Tog sedan en tunnelbana sista biten. Har insett att jogginturer i Peking nog är bra träning inför fotbollen eftersom man får ducka för grenar, skyltar och tvättlinor, hoppa över lövhögar, murar och skräp samt slingra sig fram mellan människor, cyklar, träd, lyktstolpar och staket. Har också insett att Zlatans mål igår var rätt snyggt, sett det på tunnelbanan idag och massa gånger på tv nu på kvällen, även ett litet hopklipp med några snygga zlatanmål har de visat.

Beijing Planning Exhibition Hall

Idag började vi dagen ganska sent och åkte till Beijing Planning Exhibition Hall, ett museum där man kan se hur Peking vuxit fram och hur det planeras se ut i framtiden. Ganska intressant med alla miniatyrer av byggnader och sånt. Vi gick omkring och försökte urskilja delar av staden vi kände igen, kom fram till att det var bra att vi gjorde detta efter attha varit här ett tag eftersom vi inte skulle haft koll på någonting om vi gjort det första dagarna. Åt på kvällen middag på vår favoritrestaurang där vi kan köpa många smårätter och dela. Idag blev det som vanligt dumplings och nudlar med jordnötssås men också vitlöksbröd, grönsaksbröd, vårrullar och ris, riktig festmåltid. Nu ligger vi nedbäddade ni våra sängar och kollar på fotboll eftersom Kina möter Nya Zeeland. Just nu står det 1-1 i början sv andra halvlek. Förhoppningsvis visas också Sverige-England mitt i natten så vi kan vakna och kika lite på den.

Kinesiska muren

Igår kom vi på att vi behövde lite varma kläder eftersom vi skulle till muren idag och gå lite. Åkte till Zoo market, jättestor marknad så vi gick nog inte ens runt en fjärdedel av den. Hittade i alla fall lite varma kläder så vi inte skulle frysa idag. Men ganska dålig marknad var det eftersom det var skrikigt, svårt att pruta, få som kunde engelska och svårt att hitta det man ville ha, ingen struktur liksom. Idag begav vi oss i alla fall till muren efter mycket om och men. Vi hade tänkt åka till Jinshanling och gå från där till Simatai. I lonely planet står det att det går att ta en buss ut till Miyun och från där finns det bilar man kan betala cirka 100 kr för att åka med till Jinshanling och sedan bli upplockad i Simatai. Men efter att ha kollat runt lite på internet insåg vi att detta lät mycket mer komplicerat än vad lonely planet sa, kunde vara svårt att få en av dessa bilar och dessutom verkade det som att folk fått betala mycket mer. Sedan stod det dessutom att muren var avstängd för reparationer vid Simatai så vi bestämde oss för att åka till Juyongguan istället. Enligt lonely planet tar man då buss 919 som går till Badaling eftersom den går förbi Juyongguan. När vi kom till busshållplatsen sa mannen som stod där "Juyongguan, change bus" samtidigt som han pekade på några kinestecken. Vi nickade och ställde oss i den kö han visade. Konduktören på bussen sa däremot "No Juyongguan, Badaling". Vilket resulterade i att vi hamnade i Badaling, den mest turistiga delen av kinesiska muren, tror att hon menade att muren var stängd vid Juyongguan för det var ingen människa alls som gick där, det är ju lågsäsong. Vi tog i alla fall en tur på muren vid Badaling, var riktigt kallt och blåsigt men häftigt område, jättefin natur och en trevlig promenad. Muren är ju något som man måste ha sett om man varit här uppe i norra Kina och den är helt klart värt ett besök, kanske en lite varmare och mindre blåsig dag dock. Tog sedan bussen tillbaka till stan och lyckades ta oss hem från busshållsplatsen utan att gå vilse. Efter en joggintur är vi nu riktigt hungriga så ska bli gott med en middag ikväll.

Panjiayuan Market

Efter morgonens joggintur och frukost tog vi en tur till Panjiayuan Market. Fanns hur mycket smycken, stenar, pärlor, tekannor, målningar och liknande som helst. En hel del var riktigt dyrt men lyckades hitta lite billigare smycken och sådant också. Kallt var det också, blåste men klar himmel och riktigt fint. Efter någon timma på marknaden åkte vi tillbaka hemåt och gick till restaurangen vi åt lunch på för några dagar sedan. Köpte en portion dumplings var samt en skål ris och en tallrik nudlar med jordnötssås att dela på. Gott med en riktig måltid då och då. Köpte sedan varm choklad och gick hem för att sitta under våra varma täcken ett tag innan vi gick och köpte lite nötter och mandariner. Även om man saknar en riktigt stor, välsorterad mataffär som man lätt hittar i till exempel Sverige och Nya Zeeland såvär det ändå enkelt att hitta något ätbart och frukt säljs ju överallt. De små matbutikerna har i alla fall yoghurt och kex och lite sånt så man behöver inte svälta.

Regn

Idag har det regnat i Peking och museet vi tänkte besöka krävde att vi hade pass med oss. Vi gick då i regnet till nästa museum eftersom inga tunnelbanor går dit. Hittade dock inte det museet, vi kollade nog på fel sida av vägen. Gick tillbaka till tunnelbanan och åkte hem blöta och kalla. Ska bli fint väder här nästa vecka, så mycket roligare att turista i fint väder. Om tre veckor är jag hemma i Sverige igen, tiden går otroligt fort.

Silk market

Tog oss idag till Silk market och bråkade lite med försäljarna. Bra uppbyggt så man kommer direkt in i marknadsbyggnaden från tunnelbanan så man slipper se solljus. Här var försäljarna riktigt bra på engelska. Det är kul att de som jobbar i billiga markets och slåss om kunderna kan mycket mer engelska än de som jobbar i fina märkesaffärer. Lyckats få ner en hel del priser till mycket billigt, intressant hur de börjar med att säga ca 10 gånger så mycket som de egentligen borde få för grejerna. Vi köpte till exempel jeans i en affär för 100 styck. Senare gick vi tillbaka dit och Sabina hittade ett par till hon ville ha. Hon frågade försäljaren hur mycket de kostade och tjejen skulle just hämta miniräknaren för att skriva ner priset som troligtvis skulle vara något över 1000 kr. Sabina sa då att vi köpt jeans där tidigare för 100 och tjejen log och sa 150 men när Sabina sa nej 100 eller så får det vara så gick det snabbt och enkelt. Vissa försäljare är dock lite svårare och ska bråka ett tag men eftersom vi betalar lite till slut blir vi nöjda i alla fall. Det är ju kul att gå omkring och försöka få ner priserna även om man blir väldigt trött av det. Vi avslutade besöket på marknaden med en glass var som vi inte prutade på och åkte sedan hem med en proppfull tunnelbana. Börjar fundera på om kineserna aldrig jobbar, varför skulle de annars sitta på tunnelbanan kl 2 en fredageftermiddag. Ikväll ska vi ut och äta lite middag, har två restauranger vi vill äta på så får se om den närmast här är full idag igen eller om vi kan få ett bord idag.

Tidig morgon

Idag började vi dagen klockan 05.15 för att åka till himmelska fridens torg. Vi frågade i receptionen igår kväll vilken tid solen går upp eftersom vi ville se när de hissar flaggan. Hon förstod inte engelska så bra så slutade med att jag ritade en sol och en pil och visade med händerna en flagga som rör sig uppåt. Men fick i alla fall veta när solen gick upp och klockan 06.30 var vi på plats på torget. Flaggan hissades i en cermoni med massa vakter och musik och massor med kineser som stod och kollade. Efteråt var massor vägar avstängda åt olika håll så fick gå lite omvägar för att komma dit vi skulle. Gick bland annat förbi National Centre for the Performing Arts, riktigt häftig byggnad, en halvcirkel i glas och speglar som omringas av vatten. Vi fortsatte sedan norrut, det håll vi bor åt, och gick genom Jingshan Park, stannade och åt frukost precis när vi kom in i parken. Gick sedan upp för alla trappor och fick fin utsikt i morgonsolen, såg liksom hela förbjudna staden uppifrån och mycket mer. Fortsatte sedan hemåt och vilade lite eftersom det blev en så tidig morgon. Blev en joggingtur innan vi gick ytterliggare norrut från där vi bor, in i ett område vi inte gått i förut, visade sig vara en bra gata. Fick tag på billig frukt, nötter och lunch. Blev ca ett hg pistagenötter, tre mandariner, två bananer, två hg vindruvor och ett tunnbröd fyllt med köttfärs och kryddor och annat gott för sammanlagt 22 kr. Efter dessa fynd gick vi runt lite till och kollade på det ena och det andra. Sitter nu på hotellet och somnar förhoppningsvis tidigt ikväll eftersom det inte blev så mycket sömn igår natt.

Underbara Peking

Måste säga att jag trivs här i Peking. Trodde jag skulle ha svårt för storstan och alla människor och all kinesiska överallt men det är riktigt trevligt. Man känner inte att det är en storstad. Vi bor liksom i gamla centrum typ. Det är massa gamla byggnader och låga hus runt omkring vårt hotell som för övrigt också är rätt litet. Sen runt omkring oss och nere i nya centrum finns massa stora byggnader, breda vägar och liknande. Men jag trivs där också. Det är liksom ett lugn över staden, alla verkar så avslappnade och trevliga. Idag tog vi det lugnt på morgonen, tog en joggintur och gick sedan till en mataffär och köpte lite frukost. På eftermiddagen gick vi till drum tower och bell tower som ligger väldigt nära vårt hotell. Gick upp för massa trappsteg och kollade på utsikten. Gick sedan ner till en sjö och runt den. Solen speglade sig i vattnet och trädens grenar hängde ut över vattnet, luften var klar och frisk och allt var riktigt trevligt. Kollade lite på restaurangerna där men bestämde oss för att det var för dyrt, vi var då i väldigt turistiga omrpden, gick genom lite hutonger, över en bro och in i en gränd där vi hittade en perfekt restaurang för våra behov. Sabina åt någon biffrätt med typ köttfärs, svamp och paprika och ris till det. Jag åt dumplings och nudlar med jordnötssås. Fruktansvärt gott alltihopa! Gick sedan tillbaka till hotellet, har vi precis varit och kollat vilken tid första tunnelbanan går om dagarna. Nu blir det varm choklad och frukt till lite fotboll på kinesiska på tv:n.

Måndag och tisdag

Igår var det fint väder, sol och ca 10-15 grader. Vi tog tunnelbanan till Peking zoo och kollade på djuren där. Mest för att vi ville se pandor men kollade lite på elefanter och sånt också. Dock inte så bra zoo, fint och rent och stort för besökare men burar och inhägnader är otroligt små och tråkiga så synd om djuren. Idag var det också väldigt fint väder. Vi tog tunnelbanan till ett massageställe och betalade 200 kr var för en 90 minuters fot- och benmassage, helt otroligt skönt! Gick sedan genom centrum tillbaka hem, tog bilder på alla stora byggnader och kinesisk mat som lagades lite överallt. Till exempel skorpioner och ormar på spett och dumplings och sånt. Gick tillbaka till hotellet utan att våga smaka något alltför konstigt, blev en dumpling, majs och sedan en ananaspaj på donken. Man får börja lite försiktigt. Dock tror jag att jag skippar skorpionerna helt faktiskt, får bli nästa gång jag åker till Kina.

Malls och markets

Idag kom vi på den briljanta idén att gå ut och springa igen när vi vaknade. Vårt hotellrum har inget fönster utåt, bara ut mot korridoren så vi tog på oss träningskläder och gick ut i trapphuset. Såg då att taken på husen runt omkring var täckta av typ en decimeter snö. På gatan var det snöslask och massa vatten så vi sprang i 10 minuter och kom tillbaka genomblöta och djupfrysta. Efter frukost och sånt gick vi ut för att leta taxi och ta oss till The Village shopping mall och Yashou market. Eftersom det regnade, snöade, var iskallt och söndag fick vi inte tag på någon taxi så vi bestämde oss för att ta tunnelbanan. Ett tips om man åker till Peking: åk inte taxi! Tunnelbanan är fräsch, rymlig, allt är på engelska, lätt att förstå sig på och billig! Så otroligt enkelt och snabbt var vi där vi skulle. Efter en stund i mallet där alla märkesbutiker finns bestämde vi oss för att gå till marknaden där allt är mer vår prisklass. Har hört att det är viktigt att pruta när man åker till dessa markets så vi gjorde vårt bästa där vi gick omkring bland alla fejkgrejer. Lyckades i alla fall köpa jacka för 220 kr som hon först skulle ha 1850 kr för. Köpte också ett par skor som gick ner från 1700 till 145 kr. Frågan är hur allt jag köpt och kommer köpa ska få plats i väskan på vägen hem. Men det får bli ett senare problem. Klockan strax efter 7 var vi tillbaka på hotellet trötta som bara den!

Två dagar i Peking

Första dagen i Peking bjöd på shopping. Vi gick till Oriental Plaza och kollade lite i märkesaffärer, lite billigare än Sverige men ändå inte vår prisklass så vi åt lite på Subway och Coldstone innan vi lämnade de dyra affärerna. Tog oss tid att gå i Zara och Forever21 och köpa lite kläder i vår prisklass. Tog sedan en taxi tillbaka till hotellet. Lyckades hitta en wal-mart på kartan så tog en taxi dit för att köpa lite frukostmat, två timmar tog det för oss att ta oss dit, handla och åka hem. Lyckades liksom gå lite vilse hit och dit i butiken. På kvällen gick vi till en mysig kinesiskt restaurang för middag, lyckades beställa på kinesiska eller engelska eller teckenspråk och fick till och med det vi beställde. Idag gick vi efter en joggingtur och lite frukost till Förbjudna staden. Trängdes med tusentals kinesiska turister och deras guider när vi gick runt och kollade på allt. Otroligt stort och mäktigt, lyckades även här gå vilse och precis som i mataffären blev det två varv för att hitta utgången. Gick sedan tillbaka till hotellet och insåg att vi gått konstant i ca 4 timmar så efter lite lunch ligger nu Sabina och sover medans jag vilar. Ska senare gå ut och äta lite middag. Peking är otroligt mycket finare än vi båda förväntade oss. Inte alls lika stökig, skitig och högljudd stad som Hanoi. När man går på gatorna och i hutongerna känns det inte alls som det bor 15,6 miljoner människor i den här staden, visserligen insåg vi i förbjudna staden idag att det kanske är där de gömmer sig allihopa. Men otroligt lugn och skön stad är det i alla fall.

Hanoi -Peking

Den långa tågresan mellan Hanoi och Peking började runt 17.50 på tisdagskvällen, eller det var då vi gick på tåget som sedan började röra sig klockan 18.30. Vår kupé var helt ok, fyra sängar och ett litet bord, dock var vi ensamma vilket var rätt skönt och med tanke på att det var cirka två andra på tåget hade det kanske varit konstigt om vi blivit tvugna att dela.

Efter några timmar var vi vid gränsen och gick av för pass och visumkontroll innan vi gick på ett annat tåg. Även här var vi ensamma i vår kupé. Klockan 6.00 på morgonen blev vi väckta av knackningar på dörren och det var då dags att gå av för fler vagnar skulle kopplas till eller något liknande. Vi fick vänta i ca 1,5 timma innan vi gick på igen.

Resan gick bra, sov inte jättemycket men kul att se allt landskap, också fint att åka ut ur Hanoi i mörkret och in i Peking i ljuset. I restaurangvagnen lyckades vi beställa både kyckling, ris, nudlar och grönsaker utan att egentligen prata mycket. Vi bara nickade och betalade. Tur att vi hade köpt med lite fika också så vi fick i oss oreos och m&m's och lite andra nyttigheter. När vi stannad vid en lite större station klockan 12.11 tänkte vi att det kanske var Beijing West Station eftersom vi skulle vara där 12.09 enligt tidtabellen. Tre timmar senare tuffade vi in på Bejing West Station, ungefär som SJ alltså men de kommer 3 timmar sent på en halvtimmas tågresa, här är det 3 timmar på över ett dygns tågresa och då känns det inte som att de spelar någon större roll.

När vi kom till Peking tog vi en taxi till hotellet, checkade in, gick och åt middag och har bara ägnat resten av eftermiddagen till att packa upp, duscha, prata med folk där hemma och ta det lugnt. Kul var det i alla fall att ta tåget hit, definitivt glad att jag gjorde det, men nu när det år gjort tar jag nog flyget nästa gång.