Singapore

Efter en vecka i Batam åkte vi över till Singapore och har nu varit här i tre dagar. Singapore är lika fint som jag minns det. Går ut och springer på morgonen. Ner till Marina Bay och runt vattnet där sedan tillbaka. Skönt så länge man springer innan halv 8-tiden för annars är det för varmt.

Annars har vi hunnit kolla lite i Little India, ätit indisk mat, i Chinatown där vårt hotell ligger och Orchard road där alla stora shopping center ligger. Har shoppat lite nya grejer fast jag inte borde gjort det men det är ju sånt som jag faktiskt behöver ha. Idag var vi nere vid Gardens by the Bay och åt frukost på ett café där. Till lunch blev det våffla med glass och jordgubbar och banan, sånt man får äta när man är på semester och det dessutom är min födelsedag!

Trots att det är kul att se nya grejer och resa så ska det bli skönt att komma till Nya Zeeland på fredag. Något jag saknar otroligt mycket är att göra iordning min egen frukost och laga middag. Ser också fram emot att baka igen! Ska bli kul att testa några av mina svenska recept i Nya Zeeland med lite andra ingredienser. Annars är planerna för när vi kommer fram inte så många.

På söndag ska både jag och Mark träna fotboll. Jag ska träna med det laget jag spelade för när jag var i Nya Zeeland sist men får se om jag spelar för dem, det beror lite på hur deras träningar ser ut, hur mycket folk som tränar och så.

Jag måste också komma igång ordentligt med mina kurser jag läser. Just nu är det kombinatorik II och matematisk problemlösning för grundskolans senare år. I den senare av de två kurserna hade jag första seminariet i måndags och det gick helt okej, på söndag ska första inlämningsuppgiften vara inne så det måste jag jobba med på planet imorgon.

Nu är det dags att sova, imorgon kväll 20.05 lokal tid (7 timmar före svensk tid) lyfter planet till Nya Zeeland.

Batam

Det finns ju inte jättemycket att skriva om eftersom vi just nu bara latar oss på hotellet i Batam men tänkte i alla fall uppdatera mormor lite nu när jag inte kan ringa och prata.

Vi landade i Singapore i måndags och tog tunnelbanan ner till hamnen och sedan färjan ut till Batam. Väldigt lätt att navigera sig och ta sig hit. Hotellet ligger bara 5-10 minuters promenad från färjeterminalen till taxichaufförernas besvikelse eftersom vi då valde att gå.

Hotellet är väldigt bra, vi har ett ganska litet rum (det minsta och billigaste som fanns) men sen kostar det ju bara 250 kr / person och natt. Då har vi stor pool på taket och två små pooler varav den ena är en uppvärmd med bubblor, vädigt välutrustat gym och frukost inkluderat. Frukosten är jättebra med i stort sett allt man kan tänka sig, och då menar jag verkligen allt! Det verkar som att indonesierna egentligen äter middag till frukost. Det finns ris, nudlar, potatis, soppa, sallader m.m. De äter också mycket sött till frukost så det finns olika wienerbrödliknande saker, croissanter, kakor och cheesecakes av olika slag. Finns såklart sådant som vi äter också. Mark äter bönor och rostad baugette och jag varierar lite mellan våfflor, frukt, bröd och flingor. Så man kan äta ordentligt till frukost och stå sig ganska länge.

Förutom att äta så spenderar vi dagarna vid poolen och på gymmet. Det är otroligt varmt så mycket solskyddkräm och sitta i skuggan av parasoll är det som gäller.

Jag har också börjat plugga på mina kurser som började i måndags. I onsdags kväll hade vi en onlineträff inför ena kursen. Den är väldigt bra organiserad och vi kommer ha fyra obligatoriska online seminarium. De kommer vara kl 15 hemma i Sverige vilket betyder att jag har mina seminarium kl 3 på natten men eftersom det bara är fyra stycken ska det nog gå bra. Här är det i alla fall skönt att sitta bredvid poolen och plugga!

Nu har vi två dagar till här innan vi åker till Singapore för att spendera några dagar där innan vi åker vidare till Nya Zeeland och landar där fredag eftermiddag lokal tid.

Första dagen på resan

Nu sitter vi på flygplatsen i Hong Kong och väntar på flyget till Singapore. Eftersom vi har åtta timmar här och jag inte orkar plugga så länge kan jag passa på att skriva så mormor vet att jag lever. Tänkte att jag ska börja skriva blogg igen så familjen i alla fall vet vad jag gör. Men den kan ju bli lite långtråkig när jag får ett vanligt liv på Nya Zeeland men då börjar jag väl lägga upp alla recept jag provar istället!

Har gått väldigt bra hittills, flygen har varit i tid och allt annat har fungerat. Det enda var väl på Arlanda när det lät lite osäkert om Mark skulle få komma ut ur landet. I passkontrollen frågade de efter hans uppehållstillståndskort. Det är alltså kortet han fick när han precis kom till Sverige. Eftersom det bara var giltigt ett år skulle han tydligen gått till migrationsverket och begärt ett nytt när han fick sitt nya visum i somras. Enda problemet var att migrationsverket missade att meddela den lilla detaljen till oss. Men tydligen gick det bra ändå, Sverige kanske är glada att bli av med honom nu.

Känns lite tråkigt att man har lämnat alla där hemma men alla får komma och hälsa på så ses vi ju snart!