Kaikoura, Picton och Wellington

Efter Hanmer springs åkte vi vidare mot Kaikoura och i torsdags trotsade vi vågorna och åkte på valsafari. Några värst stora vågor var det ju inte men tillräckligt för att mamma skulle bli lite yrslig. Sex stora kaskelotvalar såg vi i alla fall, riktigt mäktigt hur stora de är. Även en del delfiner och till pappas stora glädje dessutom albartrosser. Åkte sedan vidare mot Picton och fredagen ägnades åt kajakpaddling, såg både sälar och delfiner. Lite rädd blir man för sälarna som simmar bredvid kajaken. Imorse tog vi färjan över sunded och hamnade i Wellington, efter att ha hittat boende och parkeringsplats tog vi en tur på staden och konstaterade ännu en gång att vi har haft tur med vädret än så länge. Imorgon ska vi på Te Papa, stort musem här som är väldigt bra har jag hört.

Arthurs pass, Christchurch och Hanmer springs

Eftersom inlägget jag skrev imorse försvann istället för att publiceras gör jag ett nytt försök nu. Söndag morgon åkte vi till Arthurs pass, en jättefin bergsväg som går mellan väst- och östkust av sydön. I Arthurs pass village hittade vi ett boende och gick söndag eftermiddag en vandring uppför. Ganska brant stigning och strålande sol på oss hela vandringen tills vi kom ner i dalen igen. Måndagen börjades med en hike i dalen på 1,5 timmar, perfekt eftersom solen precis gått upp bakom bergen och dessutom hittade vi en bra fikagrop där det var lä. Gjorde även en vandring i skogen till ett vattenfall. Efter en god lunch åkte vi vidare mot Christchurch och checkade in på vårt boende för natten. Ett gammalt fängelse ombyggt till hotell, fängelset användes fram till 1999 och det var riktigt coolt, såg ut precis som i amerikanske filmer fast lite mysigare. Och rätt mysigt när mor och far knackar på celldörren på morgonen och meddelar att frukosten är serverad, så är det nog inte riktigt i fängelset. Måndagkvällen spendrade vi i alla fall med att gå ner till centrala Christchurch och kolla på jordbävningsskadorna. Helt sjukt att centrala delarna är nedlagda, de har ett container mall i fraktcontainrar. Riktigt fint faktiskt och det är nog mest dyra affärer som finns där, även bankomater och post och sånt i containrar. Centrala Christchurch är väldigt högljudd eftersom de byger nytt och bygger upp överallt så skönt att gå tillbaka till vårt lilla fängelse i utkanten och sova gott bakom låsen. Idag åkte vi till antarctic centre, jätteroligt museum där vi bland annat fick åka hägglund (snövessla), leka i en kall storm, kolla när pingvinerna matades och kolla på 4D film. Fanns också en del att läsa men det var inte lika intressant. Vi var även på ett wildlife reserve och kollade på massa olika fåglar, bland annat kiwi fågeln och jag fick också klappa en kossa och jättesmå hästar så det var kul. Nu har vi ätit middag och hittat boende i Hanmer springs så imorgon ska vi bada i varmvatten.

Franz Josef och okarito

Gick upp tidigt för att åka till ett track som tog oss till Monro beach där man tydligen kan se pingviner i gryningen. Dock inte idag men när man kommer tillbaka till bilen klockan 9 och då redan har vandrat 2 timmar kan dagen inte bli misslyckad. Efter ett frukoststopp och några fågelskådningsstopp kom vi till Franz Josef glaciören och gick en tur fram till glaciären, eller man får inte gå närmare än 500 meter när man inte har guide så man inte ska dö och det är ju bra att de tänker på det. Åkte sedan vidare till Okarito som är en stad (?) med ca 35 invånare och massor fåglar och knott. Ingen mobiltäckning men ett bra boende med kök och billigt internet.

Haast

Idag har vi gått en tre timmars hike i Haast pass. Mycket vandrande upp och ner i regnskog. Häftigt när man ser berg med regnskog och sen bakom dem berg med snö på. Mamma klättrade över en hal sten och jag skrattade så jag föll pladdask i mossan. Vi kollade också på två vattenfall och jag och mamma kastade macka. Eller jag kastade macka och mamma slängde stenar i vattnet och skrek över att hon inte klarade att få dem att studsa. Nu är vi på motellet i Haast och ska upp tidigt imorgon för att åka vidare.

Arrowtown och Wanaka

Igår lämnade vi Queenstown efter en dag i backen och åkta mot Arrowtown i solskenet. Åt frukost bredvid ån i Rrowtown och tittade sedan runt i den mysiga lilla staden ett tag innan vi åkte vidare över bergen (mamma körde med säker hand) till Wanaka. Efter att ha checkat in på bayview motel gick vi en liten vandring utmed sjön och kollade på fåglar och träd, mycket stimulerande. Idag ska vi åka vidare mot Haast genom Haast pass så mycket berg och fin natur blir det.

Glenorchy och queenstown

Lämnade idag Te Anau och åkte till sagan om ringen omgivningarna i Glenorchy. Tog en liten promenad där i solskenet och sedan medhavd lunch i Gustafsson/Linder-stil. Åkte sedan till Queenstown och checkade in på hotellet. Mamma och pappa är ute och gör stan osäker, troligtvis gondola ride och lite mat medans jag ligger på hotellet med febervärk, igentäppt näsa och halsont. Sov 2 timmar föregående natt så ska nog sova snart, bara lite middag först, ett äpple och lite chips.

Resan norrut påbörjad

Vet inte om det är någon mening att skriva nu när två av mina tre läsare upplever denna resa mee mig. Men för mormors skull fortsätter jag. I fredags blev det ett kärt återseende på Invercargill flygplats, nästan lite tårar från mor och genast tog hon upp sin lilla kamera för att dokumentera resan. Checkade in dem på Tuatara backpackers innan vi pkte hem till John och Ellen för middag. Sedan behövde de sova av sig jetlagen. Lördagen började med frukost på Tuatara och sedan en ungdomsfotbollsmatch, ett besök hos Ellen och John och en herrmatch. Middag på Speights på kvällen. Söndagen fick de klara sig själva på förmiddagen, det klarade de och avverkade museet där jag själv inte hunnit med ett besök än. Sedan fick de se min match, förlust med 3-0 mot Waihopai så åtminstone bättre resultat än sist mot dem. Min sista match, känns lite konstigt. Sedan packade jag ihop mina saker hos familjen och så blev det tidig sovning. Imorse lämnade vi Invercargill klockan 7 och åkte mot Manapouri. Väl där åt vi lite frukost i bilen i regnet innan vi gick på båten som tog oss över lake Manapouri. På andra sidan gick vi på bussen och åkte över bergen till Doubtful Sound. Båtturen på fjorden var väldigt fin men det regnade och blåste mycket, nästan så att det var finare på sjön. Kom tillbaka vid 5-tiden och åkte till Te Anau där vi nu hittat boende och även ätit middag. Trött som tusan och imorgon bär det av mot Queenstown.

Äntligen

Idag får jag äntligen träffa mamma och pappa igen! Inte kunnat sova på flera nätter, vaknade 05.40 idag och kan inte somna om. Jobbar dessutom bara några timmar idag men får betalt för hela dagen eftersom Kate ska vara ensam med dem i några timmar och jag ska umgås med Rachel så Ellen sa att jag lika gärna kan ha en trevlig dag med Rachel. Klockan 19.10 ska jag plocka upp mamma och pappa på flygplatsen!

Konstig känsla

Känns otroligt konstigt att bara ha två dagar kvar med ungarna. Dessutom är jag inte så mycket med dem nu eftersom de ska vänja sig vid Kate. Idag ska vi åka ut till playcentre så hon vet vart det är och sedan kommer Julia hit med sina två barn. Men efter det lämnar jag dem ensamma ett tag, ska till playcentre och göra end of term clean up och även göra lite annat smått och gott. Imorgon blir det troligtvis hela eftermiddagen ledigt så får försöka hitta på något att göra men ska i alla fall äta lunch med Rachel. Sedan en halvtimmas träning innan jag åker till flygplatsen!

Instängd i mitt lilla rum

Nu sitter jag här instängd i mitt lilla rum och väntar på att klockan ska bli 1 så ungarna går och lägger sig. Håller på och vänjer dem vid Kate så lämnade dem kl 12 och sa att Kate ska ta hand om dem själv tills de vaknar. Så förhoppningsvis sköter de sig. Lämnade dem en halvtimma med henne på Chipmunks och det gick bra förutom att Aiden ramlade och slog sig och vägrade låta Kate röra vid honom och bara skrek efter mig. Känner mig som en orolig mamma som lämnar sina barn ensamma för första gången. Men det är bra att jag får lite extra tid för har en del att göra innan mamma och pappa kommer på fredag.

Sista veckan

Nu har första dagen av min sista vecka här passerat. Kate, den nya nannyn kom hit igår kväll och jobbade med mig idag, känns lite konstigt att jag bara har fyra dagar kvar här nu men ska bli kul med semester. Idag åkte vi till biblioteket och bakade lite medans ungarna sov. Fortsätter berätta för dem att jag ska lämna dem snart så de sks vänja sig och de blir väldigt upprörda när jag säger det. Kommer sakna mina små pojkar väldigt mycket!

Rarotonga

Har nu bokat flyg för att spendera 11 dagar på Rarotonga i augusti efter att ha rest runt nz i 3,5 veckor med mor och far. Life's good! Känns dock lite konstigt att jag snart ska lämna familjen, de har verkligen börjat förstå hur mycket jag hjälper till och pratar om hur bortskämda de blev med sin första nanny och att tjejen som kommer efter har mycket att leva upp till. Så det är ju lite kul att höra att de är nöjda med mig. Imorgon fyller min lilla lilla syster 18 år och jag hoppas hon får en bra födelsedag. Själv ska jag handla matvaror för nästa vecka, köpa glutenfria mjöl och städa ungarnas rum. Sen träning på kvällen och take out mat med Ellen och John. Ingen match i helgen men kolla på herrarnas match på lördag och på söndag kommer den nya nannyn.

8 days

Har 8 dagars jobb kvar och Aiden och Morgan blir väldigt upprörda varje gång jag säger att jag snart ska lämna dem. Imorse vaknade jag 06.20 för det var då de gick upp och istället för att gå till sina föräldrar ställde de sig utanför min dörr och ropade på mig, något jag inte kommer sakna. Kommer däremot sakna att det tar 10 minuter extra varje gång jag ska lämna huset för de vill ha massa pussar. Mina små gullungar. Har resten av den här veckan planerad i alla fall. Idag multiple birth coffe morning, imorgon playdate med en nanny i Otatara, fredag handla mat och städa deras rum. Sen kommer den nya nannyn i helgen så hon är med mig nästa vecka.

Ännu en helg över

Jaha det var den helgen det. Träning fredag kväll, kolla på min tränares sons match lördag morgon sedan gymmet, lunch med en annan nanny, kolla på herrarnas match (vinst 3-0 mot Waihopai), stannade i klubbhuset ett litet tag och somnade sedan tidigt eftersom vår match idag var viktig. Vi låg 6a innan den här matchen och vid vinst skulle vi sluta i topp 6 den här ronden. Eftersom både Old boys och Winton förlorade sina matcher spelade vår match ingen roll längre men vi gjorde vårt jobb och vann med 6-1 så nu har vi en veckas uppehåll och sedan börjar second draw där vi alltså spelar mot de fem topplagen i serien. Southend, Queenstown, Girls high, Gore, Waihopai och oss alltså. Har hittills iår förlorat alla matcher mot de lagen utom den oavgjorda matchen mot Queenstown så blir en svår draw. Dock hinner jag bara spela en av matcherna innan jag ska lämna Invercargill.