Sista dagarna i Hanoi

Ja nu börjar det närma sig slutet för våra två veckor här i Vietnam. Igår var det regnigt och vi åkte till gamla stan för lite inköp. Tog sedan en simtur i poolen eftersom man ändå blir blöt när det regnar. Idag var vi på en mässa, massor montrar med saker dit inköpare från massa företag i olika delar av världen kommer för att göra affärer. Vi gick bara omkring som besökare, inte köpare, men fanns ju massor man skulle kunna tänka sig. Bland annat gillade jag lampor med pärlor och trä, samt en fin stol. Sabina gillade de stora krukorna som nog skulle vara lite svåra att packa ner i väskan. Kul att kolla på allt fint, fanns våde teserviser, möbler, mattor, lampor, dukar, prydnader, korgar, krukor, väskor och kläder i alla möjliga material och former. Imorgon ska vi packa och handla mat och förbereda oss för vår tågresa på kvällen. Kl 18.30 åker vi från Hanoi.

Van Phuc Silk Village

Har idag besökt Van Phuc Silk Village, ca en mil utanför stan. Mötte upp med tre tjejer som är voluntärer här i Vietnam och åkte med dem ut, billigt och bra att dela på taxin. Köpte lite fina grejer där, lite billigare än i stan men framför allt kul att kolla på allt, hur mycket sidengrejer som helst i massa små affärer. Fanns även en hel del grejer som inte var siden så blev lite sånt också. Annars har vi bara hängt vid poolen och varit på gymmet idag, lagom mycket för oss.

Temple of Literature och lite shopping

Igår tog vi en lugn förmiddag eftersom jag inte mådde så bra med lite lågt blodtryck eller så. På eftermiddagen åkte vi till Temple of Literature, riktigt fint tempel var det, kul att massa vietnameser åker till sånna platser alldeles uppklädda bara för at ta fina bilder med en riktig fotograf eller så. Idag åkte vi tidigt till gamla kvarteren för att göra vår turistshopping, köpte bland annat tallriksunderlägg och kinapinnar samt lite fina armband. Allt är väldigt billigt och blir nog mer shopping i Kina och Singapore, hoppas allt får plats i väskan när jag ska hem. Eftermiddagen spenderade vi vid poolen och gymmet.

Trafiken i Hanoi

Helt galen trafik här, hur mycket motorcyklar som helst men även en del bilar. Man kör liksom där det passar och tutar man är det inte för att andra gör fel som det brukar vara i Sverige utan då är det bara för att uppmärksamma folk på att man kommer så de inte svänger lite åt sidan. När man ska korsa gatan är det bara att gå långsamt så undviker motorcyklarna en, om man springer är det stor risk att bli påkörd. En annan intressant grej, dock idiotisk, är att det inte är lag på att barn ska ha hjälm så de vuxna har det men struntar i att sätta hjälm på sinna barn. Precis utanför vårt boende finns en stor korsning, massa trafiklysen och i mitten av den en rondel, otroligt mysko ser det ut och tror inte någon följer samma regel som någon annan. Dock har vi inte sett mycket olyckor så det är ju positivt.

Lugn dag och nightmarket

Igår tog vi en lugn dag, gick och köpte lite frukt och chillade vid poolen några timmar. Simmade lite över en kilometer eftersom vsttnet är ca 29 grader så är det rätt skönt. Efter lunch gick vi till gymmet och tränade lite. På kvällen åkte vi till nightmarket i gamla delarna av staden. Tog taxi till södra delen av Hoan Kiem lake och gick utmed vattnet upp till marknaden. Kollade på lite allt möjligt, ungefär samma grejer som under dagen bara att det är ett typ torg som är fullt med bås som säljer det mesta. Gick sedan tillbaka längst sjön och tog en taxi hem.

Ha Long Bay och Cat Ba Island

Blev upplockade lördag morgon för att åka till Ha Long Bay, efter en fyra timmars bussresa gick vi på båten. Den var helt okej, fin liten hytt och stort däck. Vädret var inte det bästa så efter lunch bestående av bland annat ris, vårrullar, fisk, grönsaker och lite annat smått och gott vilade vi i hytten ett tag. Första stopp var en stor grotta på ca 2000 kvadratmeter som man gick igenom, riktigt häftigt faktiskt. Vi fick sedan paddla kajak i en halvtimma, vädret blev allt bättre och solen tittade fram. Efter detta blev vädret ännu bättre och vi kom till dagens höjdpunkt, stannade på en strand och spelade fotboll medmassa pojkar från världens alla hörn. Badade även i havet, riktigt varmt och skönt. Efter middagen satt vi ett tag på däck, massor båtar omkring oss med belysning som lös. Kllckan fyra på natten började det regna och et visade sig att vår hytt inte var riktigt byggd för detta, blött lite överallt blev det, tur att jag redan var vaken efterom min säng fick en rejäl pöl. Efter frukost fick vi gå på en annan båt eftersom vi skulle åka tredagars tur. Blev avsläppta på Cat Ba Island och gick på en buss. Fick gå en tur i Cat Ba national park, typ klättra up på ett berg i sandaler och klänning, tur att man är smidig och inte alls höjdrädd. Efter detta checkade vi in på vårt hotell på ön, riktigt fint efter en natt på båten. Lunch bestod av ungefär detsamma som dagen innan, lite jordnötter istället och en annan typ av frukt till efterrätt. Efter lunchen åkte vi båg ut till Monkey Island, man åker förbi massa flytande hus på vägen, där bor folk i riktigt små stugor som flyter på vattnet, och så har de sitt fiske att leva på. Monkey Island var fin, badade, solade, såg apor och spelade fotboll innan det var dags att åka tillbaka till hotellet. Efter middagen läste vi lite och somnade tidigt, jag lyckades sova till klockan fem, en timmas förbättring. Måndag morgon efter frukost blev vi körda till båten som tog oss tillbaka till Ha Long City och efter en tidig lunch åkte vi tillbaka till Hanoi. Eftersom det regnade in i vår hytt ville vi ha lite pengar tillbaka så jag argumenterade med en vietnames över telefon och sedan en annan som kom för att prata med oss, riktigt svårt för  man förstår inte vad de säger, lyckades i alla fall få från att vi skulle få fem dollar var tillbaka till 30 dollar och taxi tillbaka hem så det var ganska bra. En bra tur var det i alla fall och när vi kom hem var vi väldigt trötta.

Skavsår, trånga gränder och varm pool

Idag har vi ännu en gång gått en hel del. Gick upp till West Lake och gick förbi lite fina byggnader på vägen som vi inte fick gå nära eftersom vi hade för korta shorts. Kollade lite vid West Lake och köpte iste på vietnamesiska eftersom vi inte ens visste om vi beställde cola eller iste. När vi sedan skulle gå tillbaka gick vi en liten omväg och genom gränder, mycket spännande, korsade sedan en gata, genom lite till gränder, hamnade i en återvändsgränd, gick tillbaka, hittade till slut en korsning som vi hade på kartan och var då ca 500 meter från hemmet. Åt lite lunch och tog en taxi till gamla stan, när vi kom tillbaka gick vi genom lite gränder igen och kom till mataffären. Spenderade sedan en stund vid poolen som är ca 30 grader eftersom det var otroligt varmt och kvavt idag. Nu ska vi äta middag och sedan packa våra väskor för helgens tur till Ha Long Bay.

Old Quarter and Hoan Kiem Lake

Tog idag en taxi till gamla delarna av stan och gick runt där ett tag. Bokade en Ha Long Bay kryssning. Lördag-måndag så blir en natt på båten och en natt på Cat Ba Island. Tog det lite dyrare alternativet eftersom vi tyckte att vi kan lyxa till det lite när vi ändå är här, så betalade ca 1300 kr för båttur, en natt på båt, en natt på ön, alla måltider, guide som pratar engelska, frukt och vin och aktiviteter på båten, kan nog vara värt det. Tittade även in i ett tempel och Jocke bjöd sedan på lunch på en Vietnamesisk restaurang. Åt otroligt god mat, samma som vi fick här första dagen men då var jag lite för sjuk för att känna smaken. Fläskbiffar (typ platta köttbullar men godare), färska risnudlar, sallad och någon god sås. Fick även vårrullar till, allt detta för ca 18 kr. Gick sedan runt lite till innan vi åkte tillbaka hem. När vi kom hem var tvätten tvättad så vi gick till gymmet här på området. Vår billiga bo-hos-kompisar-semester är riktigt lyxig må jag säga.

Hanoi

är nu i Hanoi och klockan är strax efter 7 på kvällen. Kom hit igår eftermiddag, träffade på Sabina och Jocke och åkte hem till Jocke och Carol. Vilade och åt sedan god vietnamesisk middag. Somnade tidigt och vaknade klockan 3 på natten. Sabina somnade senare om men det lyckades inte jag med. Var därmed väldigt trött idag när vi gick till tågstationen för att köpa biljetter till Peking. Gick i alla fall väldigt bra, var på fel ställe först men hon som jobbade där förklarade på mycket begriplig engekska var vi skulle någonstans. Köpte sedan våra biljetter pch började gå hemåt igen. Överallt på trottoarerna står det motorcyklar och en och annan hund eller höna. När vi gick hem var det lunchtid och alla kontor tömdes på arbetare. På små plastpallar (barnstorlek) satt dessa män i slipsar och åt sin lunch på restaurangerna. Jag och Sabina gick hem och åt lunch, vilade lite och gick sedan till en mataffär. Jag somnade sedan och sov djupt fram till middagen, nu är det snart dags för mig att sova igen.

min säng för natten

Singapore

Är i Singapore just nu, varmt är det här och mörkt eftersom klockan är 23.00. Dock är den 04.00 i mitt huvud och jag är trött. Och stuck mitt emellan mina två "hem" så helt lost just nu. Men en liten tupplur här på bänken med min resekudde och sovsäck så är jag nog redo för nästa flight imorgon kl 12.

Sydney

Lamnat Akl, landat i Sydney, flyger vidare om tva timmar till Singapore, 13 timmar i Singapore innan jag flyger vidare till Hanoi. I Hanoi far jag traffa Sabina igen, ska bli fruktansvart kul! Men lite sorgligt var det att lamna NZ imorse. Hemma om mindre an sju veckor nu, borjar narma sig!

Dålig på att uppdatera

Har ju varit otroligt dålig på att uppdatera nu, blogg.se har strulat, internet har strulat och jag har helt enkelt inte orkat med. Jobbat med två flickor senaste två veckorna, fått betalt för att åka till simhalken, baka kakor, bowla och kolla på film sort of.Kul med Emelies besök i Invercargill, visade henne allt som finns attse och det tar inte lång tid kan jag lova. Har i veckan bland annat ätit middag med Rachel och lite andra nannys för att säga hejdå, sagt hejdå till folk i laget och familjen. Känns jättesorgligt och kommer nog kännas ännu värre när jag lämnar landet. Igår fick jag skjuts upp till Qtown, flög upp till Auckland där jag blev upplockad av en kompis jag träffade i Raro. Åkte med honom och några kompisar och fiskade och grillade mitt i ingenstans. Inte riktigt fiske utan sånt där man går i ca knädjupt vatten i våtdräkt och spettar plattfisk på botten haha Flundra tror jag det var, lyckade få tre stycken och även en röd fisk. Idag kommer Emelie hem så ska bo hos henne två nätter och på måndag morgon får jag skjuts till flygplatsen av en annan kompis från Raro för att flyga ut till Singapore och sedan vidare till Hanoi tisdag morgon. Mindre än 50 dagar tills jag är hemma nu, helt sjukt!

Jobb och bilförsäljning

Har inte gjort så mycket på senare tiden, fixade köpare till bilen förra veckan, kollade lite softball i lördags och kollade massor rugby i söndags även om jag sov igenom andra matchen. Igår och idag jobbade jag, tog hand om två tjejer. Igår gick vi till museet och parken och gick omkring lite på stan och idag var vi i simhallen och lekparken vid en skola här. Nu ska jag snart iväg till gymmet fast jag är otroligt trött efter simhallen och ikväll kommer folk och köper min bil så måste köra gammal halvtrasig bil resten av tiden här. Imorgon har jag bara en av tjejerna på dagen men möjligtvis så jobbar jag på kvällen också och sedan eventuellt med en annan familj torsdag. I helgen kommer Emelie ner från Auckland så ska visa henne allt som finns att se här nere. Visserligen inte så mycket att se men ska bli kul att träffa henne igen.